سنسورهای قابل پوشیدن و قابل کاشت ، که برای نظارت بر شاخص های مختلف سلامت بیمار طراحی شده اند و باید بتوانند به تغییرات بسیار ناچیز در فشار بدن پاسخ دهند.
سنسورها باید بتوانند عملکردهای بدنی مانند ضربان نبض ، فشار خون و حتی تغییرات ظریف در ارتعاشات تارهای صوتی را با درجه حساسیت بالا کنترل کنند.
این پاسخ ها زمانی ایجاد می شوند که در گیت سنسور ماده ای باشد ، یا سیگنال های فشار به یک ترانزیستور منتقل شوند ، سپس این سیگنال ها را برای تشخیص، هدایت و تقویت می کند.
اخیراً مشخص شده است که ترانزیستورهای الکتروشیمیایی آلی(OECT)، توانایی بسیار بالایی در تقویت سیگنال بامصرف برق کم و ولتاژهای پایین دارند.
با این حال ، تا به امروز ، اکتشافات کمی درباره ی OECTها برای استفاده در سنسورهای فشار انجام شده است زیرا آنها معمولاً با سنسورهایی که در گیت آن ها مواد مایع باشد جفت می شوند ، که به فشار خارجی به خوبی پاسخ نمی دهند.
یک تیم مشترک از موسسه نوآوری پزشکی تراساکی(TIBI) ، روش هایی برای حل این مشکل برای سنسورهای فشار پوشیدنی یافته اند.
گروهی از دانشمندان این موسسه، یک نوع ماده جامد (ماده ژلاتینی باردار به نام هیدروژل یونی) را در گیت آن آزمایش کرده اند.
به دلیل خصوصیات فیزیکی ژل، امکان بهبود سنجش فشار در هنگام استفاده با  OECT ها نشان داده شده است.
در گام بعدی تحقیقات، تیم با ساخت هیدروژل های یونی با ریزساختارهای هرمی، قادر به افزایش حساسیت اندازه گیری فشار شده است.
تغییر شکل ریزساختارهای هیدروژل باعث افزایش ظرفیت الکترودهای گیت میشود.
دکترYangzhi Zhu ، یکی از اعضای تیم  TIBI  ، توضیح داده است که این قضیه توانایی تشخیص سیگنال هایی با فشار کم را افزایش می دهد.
این تیم همچنین دریافت که ریزساختارهای هیدروژل به آنها اجازه می دهد که با تغییر ولتاژ گیت اعمال شده حساسیت بالاتری را بدست آورند؛ همچنین این سنسور بهینه شده میتواند با ولتاژ پایین و برق کم کار کند.
با ترکیب ویژگی هایی که در بالا ذکر شده است، می توان یک سنسور فشار اقتصادی ، با کارایی بالا ، با دوام و کم مصرف ساخت.
هزینه کم ، مصرف کم انرژی و حساسیت بالا از مزایای ذاتی OECT ها است. این اولین دلیل استفاده از OECT برای سنجش فشار با استفاده از یک هیدروژل نرم به عنوان ماده ی گیت است.
دکتر Shiming Zhang ، عضو هیئت علمی TIBI، استادیار گروه مهندسی برق و الکترونیک دانشگاه هنگ کنگ گفته است OECT ها فرصت های بسیاری را در سنجش فشار داخلی بدن، در آینده پیش روی دارند.
داشتن یک دستگاه سنجش فشار با دوام، یک دارایی ارزشمند برای بیمارانی است که نیاز به نظارت طولانی مدت دارند. همچنین توانایی نظارت بر خود را در خانه آسان می کند.
دکتر علی خادمحسینی مدیر عامل TIBI گفت:
پیشرفت در زمینه سنسورهای فشار تنها یک نمونه از کارهایی است که ما برای سلامت بیماران انجام میدهیم.

null

نویسنده: سارا ناصری

سارا ناصری هستم دانش آموخته ی مهندسی برق و علاقه مند به Machine Learning و طراحی سیستم های نورپردازی که به عنوان مترجم در الکتروپروگرام مطلب قرار میدهم.
null

نویسنده: سارا ناصری

سارا ناصری هستم دانش آموخته ی مهندسی برق و علاقه مند به Machine Learning و طراحی سیستم های نورپردازی که به عنوان مترجم در الکتروپروگرام مطلب قرار میدهم.

خبرهای مرتبط

5 1 رای
رتبه بندی مقاله
guest
0 دیدگاه
بازخورد درون خطی
مشاهده همه نظرات